dinsdag 2 oktober 2012

Nk 10 km Singeloop

Na de Wolderwijdloop vorige week heb ik mijn zwaarste trainingsweek ooit gedraaid. Dinsdag harde tempo duurloop. Woensdag 32 km met een gemiddelde van boven de 15 km per uur en donderdag 15 keer 400 meter alles onder de 74 seconden. Dit ging allemaal maar het was loodzwaar. Vrijdag nog een rustige duurloop en zaterdag nog wat los gelopen.

Mijn benen voelde best vermoeid en dan merk je dat je eigenlijk nog vol in training zit.
Dus met niet al te frisse pootjes maar met een hoop moraal aan de start. Ik stond op de tweede rij achter de Keniaanse wereld toppers dus dat was een bijzonder gevoel. Na de start was het vrij smal en moest je echt opletten. De eerste 300 meter werd ik nog een beetje opgesloten maar daarna kon ik in mijn ritme komen. Duidelijk werd dat ik de echte frisheid miste en dat de snelheid mij nog een beetje ontbrak. Beetje bij beetje haalde ik mensen in en liep de eerste kilometers in 3.13 en 3.10. Voor mij en in mijn gevormde groepje zag ik nog lopers waar ik eigenlijk nooit van verloren heb dus kwam het in mijn op maar zelf even op kop te lopen. Bas Mekking die ik voor mij zag vechten om bij het volgende groepje aan te haken wat hem niet lukte bleef er achter hangen. Na een vlakke kilometer van weer binnen de 3.15 kon ik het gat van 40 meter in mijn eentje dicht lopen. Ik keek om mij heen en werd hier heel vrolijk van. Ik liep nu in een groepje met Oskar de Kuijer (2.23 in Amsterdam marathon), Abraham Zewdie (2.22 pr op marathon) en jeugdig talent Adriaan Fransen en nog een handje vol anderen. Hier wilde ik zo lang mogelijk bij blijven. Na doorgekomen te zijn op de 5 km in 16.07 hadden we de wind even weer in de rug en ik liep zowaar naar voren in de groep en zat zelf even te gassen. 3.10 de volgende kilometer en er waren weer lopers gelost. Schema 32 heel laag, heel mooi! Toen kreeg ik het wat moeilijker en kon ik tot kilometer 7 de boven genoemde namen volgen. Ik kreeg last van steek en verloor veel tijd de laatste kilometers. Jammer maar het gevoel is goed. Ik finishte in 32.48 op een officieel parcours. Ja, het had harder gekund maar als je dit er uit perst in een zware marathon periode dan moet je gewoon tevreden zijn. Dit is het sterkst bezette NK in Nederland en 1 van werelds best bezette 10 km wedstrijden. Ik ben veertigste op het NK geworden en 64e overall. Daar ben ik echt tevreden mee. Wetende dat mijn afstand nog moet komen. Nu lekker afbouwen en kijken of we top 8 op het NK Marathon kunnen lopen maar belangrijker is mijn tijd. Wordt het boven of net onder de magische grens van 2 uur 30?
14 Oktober weet ik meer.. alleen dan sta ik wel met uitgeruste benen aan de start.







2 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal, Succes 14 oktober!! Mocht je weer in buurt zijn, laat het even weten kan ik komen kijken. Nu moest ik zelf een wedstrijd lopen. Liefs Floranke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet het "Over mij" stukje aan de rechterkant nog eens aanpassen. Staat gedateerde info en tijden.

    Verder goed bezig Kaboen!

    BeantwoordenVerwijderen