dinsdag 25 september 2012

Gaan met die banaan


Zo een tijdje niet meer wat geschreven dus het word weer eens tijd. Waarom een tijdje niet? Nou dat komt omdat ik het vreselijk druk heb momenteel met voornamelijk een zwaar marathon programma! Weken van meer dan 130 kilometer worden weer gemaakt met lange duurlopen en vele herhalingen met interval trainingen. Acht weken geleden toen het wat minder ging geloofde ik niet meer in een goede afloop maar nu is het wel anders!
Ik ben 2 weken op hoogte stage geweest met Wilfred Verhagen om te trainen tussen de 1500 en 2200 meter. Zeer zwaar de eerste dagen maar toch nog leuke rustige kilometers gemaakt de eerste week en 1 alternatieve fiets training vanwege gevoelige achilles pezen. De week erop zou er meer kwaliteit in komen. Kilometers werden gelopen van ver onder de 3 minuut per km en de 400 meter ging in 52 seconden moet er wel bij zeggen berg af ;)!
Terug in Nederland meteen de volgende dag de Halve marathon van Hoogland gelopen.
Dit had ik nooit moeten doen. Ik was helemaal verrot en kon op wilskracht i.p.v. uit stappen mij terug knokken naar een tweede plaats. Het gekke was alleen dat ik werkelijk niks voelde de volgende dag! Langzaam voelde ik mij met de dag beter worden. Donderdag met interval training schrok ik werkelijk hoe hard ik ging omdat ik bij 3 minuten per kilometer zelfs nog over had. Dat beloofde wat voor de Wolderwijdloop maar de volgende dag werd ik in eens verkouden! Ik twijfelde of ik wel moest starten maar snel was ik om. Het is tenslotte een thuis wedstrijd en behalve dat ik snot verkouden was voelde mijn benen werkelijk super!
De volgende dag bij de start wist ik meteen dat het tussen mij en Wilfred Verhagen zou gaan maar hoe goed was ik eigenlijk? En hoe goed was hij? Na de start vloog ik mee en voelde mij echt werkelijk super! De eerste kilometer ging in 3.13 en had het gevoel dat ik een stevige duurloop aan het doen was. Het snotteren was het enige waar ik last van had en moest regelmatig mijn neus legen;-). Na 500 meter had ik het voortouw genomen en had even aan de boom geschut. Met 3 man waren we over. Ik Albert en natuurlijk Wilfred. Toen kwam 2 kilometer vol wind tegen. Ik vond het dus wel even goed en gaf mijn positie aan Albert. Wilfred deed werkelijk niets maar ik werd er wel een beetje nerveus van. Toen liep hij 2 meter erachter en toen erbij. Was hij niet zo goed? Ik liet mij zakken achter Wilfred en die liet meteen een gaatje vallen naar Albert. Ik knikte nee en even later liep hij die paar meter weer dicht. In 6.30 kwamen wij door bij kilometer punt 2 en ik voelde mij werkelijk nog steeds heel erg goed. Op het moment dat Wilfred het dicht liep demarreerde ik werkelijk snoei hard weg om vervolgens een kleine 20 meter er voor te hangen. Wilfred reageerde niet, Albert kon niet harder en ik twijfelde of ik gewoon door moest gaan. Ik besloot om mij terug te laten zakken en sloot weer aan nadat ik toch heel even in het rood gelopen had. Op het moment dat ik weer aansloot nam ineens Wilfred het heft in handen. Hij was toch goed! Ik had al een inspanning gedaan maar kon nog makkelijk volgen maar hij bleef gaan!!
Er werd een kleine kilometer 3.06 gelopen en toen moest ik er wel even af. De achterstand klokte ik halverwege en die was 10 seconden (doorkomst 5 km in 16.20). Ik wilde nog niet opgeven en telde op een gegeven moment een seconden of 7 na 6,5 km. Toen kwam ik alleen vol tegen de wind te lopen. Daar heb ik toen aardig wat tijd verloren en Wilfred liep meer uit en won hierdoor. Tja als ik mij ingehouden had… nee dat heb ik niet gedaan en heb gegokt en verloren. De laatste 1,5 kilometer heb ik niet te gek gedaan en kwam toch in een nette tijd van 33.19 over de finish! Niet slecht als je verkouden ben en 6 kilometer alleen hebt gelopen waar de wind niet echt in het voordeel was. Sterker nog ik ben dik tevreden. Na de finish was ik ook meteen aanspreekbaar en de volgende dag voelde alsof ik niks gedaan had de dag ervoor. Dit is een prima gevoel! Vast houden en mee nemen naar mijn grote doel de marathon van Eindhoven maar eerst volgende week nog het NK10 kilometer. In deze vorm is een PR zeker mogelijk en dat in een marathon voorbereiding. Bij deze dank je wel hoogte stage! Gaan met die banaan!!!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten