maandag 26 maart 2012

NK VENLO

Na eigenlijk een super periode gehad te hebben kon het vandaag ook niet mis gaan.
Mijn doel tijdens dit NK Marathon was een tijd lopen onder de 1.12.
De weersverwachtingen werden in de loop van de week steeds omhoog bij gesteld en toen we moesten beginnen gaf de temperatuur meter al 20 graden aan.
Dit is voor mij een groot probleem want ik loop eigenlijk nooit goed in de warmte.
Toch besloot ik weg te gaan op een tijd van 1.10 hoog.
Door de hitte wilde ik absoluut geen kilometer harder dan 3.20 lopen. Alles liep volgens plan en zat na 2 kilometer in de groep met de eerste Afrikaanse dames. Het liep best lekker en ontspannen alleen de warmte pff!
Na een doorkomst van 16.50 op de 5km moest ik op 8 km lossen bij de Afrikaanse nummer 1 nadat we met zijn 3en waren overgebleven. Heb toen mijn eigen tempo opgepakt en heb rustig ritme gehouden. Met de zon tussen de huizen en de mensen massa voelde het aan als 30 graden. Tussen km 9 en 14 heb ik haast niet harder dan 3.35 per km gelopen. Al haalde ik toen zelfs nog mensen in want er stapte er veel uit! Bij mij kwam het zelfs ook in mijn hoofd op maar ik wilde per se hem uitlopen voor mijzelf en voor een clubrecord.
Bij km 14 kwam Bart Wassenberg van Hellas bij mij lopen en ik haakte aan. 5 kilometer kon ik hem volgen en we haalde er nog een paar in of zagen wat lopers wat gekookt in het gras zitten. Vooraf was het al warm en omdat Bart bij het begin de Keniaanse al los liet heb ik er voor gekozen om mee te gaan met de dames ook al had ik vooraf in de planning om met hem mee te lopen. Bart had tenslotte al 1.11 gelopen in de CPC 2 weken geleden en dat was ook mijn doelstelling. Alleen ik was werkelijk compleet gekookt. Na 15 km doorgekomen te zijn in een PR van 51.35 was het hard door bikkelen om onder de 1.13 te blijven.
Alles leek te lukken maar ik was vergeten dat we vooraf al aan het discussiƫren waren, waarom tussen het bordje 100 meter en 75 meter het verschil wel ongeveer 50 meter was als je dat vergeleek met 50 en 25. Ik rekende me dus rijk met 1k m te gaan en finishte in 1.13.03 als resultaat.
Vooraf had ik gehoopt op een top 15 plek (NK senioren) maar omdat er veel waren uitgestapt door de warmte of zich compleet opbliezen werd het toch een 10e plaats.
Toch is dit een PR omdat het al langer dan een jaar geleden is dat ik een halve marathon gelopen heb. Tevens heb ik het club record met een paar seconden verbeterd!
Tevreden??? Tja eigenlijk kan ik er niks mee gezien de progressie van de laatste tijd maar een nieuw PR blijft een nieuw PR! Onder goede omstandigheden zal het dan ook geen probleem zijn om de volgende halve marathon sneller te lopen!
Maar nu eerste een snelle 5 km!

3 opmerkingen:

  1. Je hebt echt heel goed gepresteerd, nee niet je gewenste tijd maar wel 10e op het NK !! Dat zegt genoeg over je talent!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Koen, Ik ben trots op je en jij bent mijn held. Super tijd en super plaats op NK.
    Van harte gefeliciteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We nemen er morgen een biertje op in Zeewolde, knappe prestatie!

    BeantwoordenVerwijderen