dinsdag 3 mei 2011

Uitgestapt in Elburg.

Ik dacht dat ik weer klaar zou zijn om een wedstrijd te gaan lopen. Daarnaast had ik ook beloofd om te gaan starten dus ging ik op Koninginnedag met twee maatjes richting Elburg.

Bij de start stond ik al stickers te lezen op de startnummers zodat ik alle 5 km lopers die te hard gingen gewoon kon laten gaan. Het startschot ging en we vlogen weg.
Er startte een loper (5 km) met een rotgang en die opende de eerste km in 3.08.
Ik kon mee met hem maar wilde niet. Het groepje waar ik in liep kwam in 3.22 door.
Het km 2 punt kwam ik rustig door in 3.38 en toen was ik het zat, het ging zo langzaam.
Toen heb ik de turbo er op gegooid en ben ik op jacht gegaan naar de eerste 5 km loper.
Ik kwam als een raket dichterbij maar wat deed hij nou, liep hij nou verkeerd?
Bij het keerpunt sloeg hij dezelfde weg terug af, ik dacht o het parcours is veranderd en ging hem achterna. Gelukkig riep iemand “Neeee” toen ik de bocht nam. Met een steeple-chase sprong ik over het lint en dacht ik weer door te kunnen zodat het me haast geen tijd koste. Helaas struikelde ik door mijn sprong, verloor ik wat snelheid en werd het gat niet groter.
Bij km 3,5 liet ik me daarom weer naar achter zakken om weer aan te kunnen sluiten.
Wat was het ook warm, ik had er zo geen zin in. “Ga toch lopen jo’ zei het stemmetje in mij net zoals in Rotterdam. Echt hard ging het niet en de 5 km loper die verkeerd liep kwam weer voorbij. Even aanzetten en weer weg was ik maar nu met hem mee, ach waarom doe ik het eigenlijk. Het is veel te heet, ik stop er mee! Bij de doorkomst van het 5 km punt stapte ik uit en ging even zitten. Ik schrok van mezelf en dacht na 20 seconden als ik nu weer verder ga dan win ik hem nog. Toen sloeg de twijfel toe en ben ik mentaal geknakt.
Ik heb 5 en een halve maand keihard getraind voor de Rotterdam marathon. Nu deze achter de rug is moet ik nieuwe doelen gaan stellen! Merk alleen dat ik hier diep van binnen nog niet klaar voor ben en nog geen zin heb om hard te lopen. Ik heb op dit moment andere prioriteiten, ik ga namelijk vrijdag 6 mei trouwen en de zenuwen hiervoor zijn echt weken al heel goed merkbaar. Ik heb meer zin in de bruiloft dan in hardlopen ook al twijfelen mijn ouders hier soms aan haha.
Op onze huwelijksreis ga ik zeker niet teveel aan hardlopen doen maar als ik terug ben dan is het plezier zeker terug om te gaan hardlopen.
Tijdens onze huwelijksreis ga ik over mijn nieuwe doelen nadenken maar het belangrijkste is dat ik eerst mijn batterij weer ga opladen! Op vrijdag 6 Mei trouw ik om 14.30 in de kerk Open haven in Zeewolde. Aangezien ik ’s avonds niet iedereen kan uitnodigen is iedereen in de kerk meer dan welkom.

6 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar en begrijpelijk. Als je er in Nieuwkoop en Woerden maar weer staat ;) Going for Gold in beide wedstrijden. Fijne en mooie dag alvast komende vrijdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Koen,

    Als je mentaal niet helemaal lekker zit en geen zin hebt om te lopen, doe dan geen wedstrijd.
    Halverwege een wedstrijd uitstappen wegens 'geen zin' is zwak en staat voor zeer laag doorzettingsvermogen. Maar het is jouw keus.
    In je verhaal geef je aan dat het 'zo langzaam' ging. Als je echter dan zoveel sneller bent, waarom laat je je dan terugzakken nadat je het tempo verhoogd?
    Het is niet sportief om nu te roepen dat je de wedstrijd wel gewonnen had. Ten eerste lijkt me dit niet het geval en ten tweede is dit vrij onsportief t.o.v. de winnaar.
    Geen woorden maar daden. Laat het maar zien dat je zo 'goed' bent, achteraf niet gaan roepen dat je de beste bent.

    Ondanks wat verschillende meningen op loopgebied wens ik je een fijne dag vrijdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pieter ik begrijp je wel een beetje.Het is nooit mijn bedoeling om minderwaardig over mijn tegenstanders te praten!Dus niet zo opvatten.Tja ik had als ik fris in het koppie was wel een 34er gelopen.maar aan als heb je niks.Ik zal het de volgende wedstrijd wel laten zien.Het is zwak om uit te stappen daarom probeer ik het uit te leggen.Heb afgelopen maand een hoop mee gemaakt
    dus weet waar het aan licht.In ieder geval dacht ik dat ik fris genoeg was om te starten(lichamelijk ben ik gewoon nog steeds fris)Nogmaals mijn excuses voor het uitstappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Pieter, Als je mentaal niet lekker zit kan je best een wedstrijd lopen. Dat heet namelijk "hardloopverslaafd", en als je het beloofd het aan de gene die het organiseert (dus afspraken gemaakt) kan je het niet maken niet te komen. Volgensmij is het best logisch dat als het warm is en je mentaal al niet zo lekker zit maar het tempo wel aan kan dat je het even laat terugzakken na een struikelpartij. Over jou eerste punt dat je dat niet het geval leek, dan heb je waarschijnlijk niet naar de tijd van de nummer 1 op de 10 km gekeken en de vorm van Koen op dit moment. Hij probeert het alleen maar uit te leggen, en als hardloper begrijp ik het wel.
    Het is ook maar hoe je het WILT lezen.

    Kom met fatsoenlijk argumenten, en als je vindt dat hij atleten kleineert, ga dan niet op hetzelfde niveau hem proberen te kleineren.

    @Koen, jou tijden kom straks wel. Over paar weekjes komt mijn vorm ook weer terug! Hoop nog wat snelle wedstrijden met je te lopen.
    Tot Vrijdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Jeroen
    Een echte hardloopverslaafde zou toch zeker niet uitstappen na 5km. (als dit de reden zou zijn mee te doen)
    Als Koen afspraken gemaakt heeft om mee te doen met de betreffende wedstrijd kan ik begrijpen dat hij aan de start stond. Een organisatie heeft echter niet zoveel aan mensen die uitstappen......
    Wat de tijd betreft, Jeroen waarschijnlijk was jij niet in Elburg. De omstandigheden waren er niet naar een snelle tijd neer te zetten. Dus reageren op basis van alleen uitslagen is niet helemaal terecht.
    Het verslag van Koen heb ik zeker objectief gelezen. Gezien jouw reactie vraag ik me af hoe jij het verslag WILT lezen....
    Mijn inziens waren de argumenten zeker wel fatsoenlijk en het kleineren van Koen is zeker niet de opzet van mijn reactie. Dat is ook maar net hoe je het WILT lezen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Pieter de winnende tijd 35.19 kan door 1000en lopers in Nederland gelopen worden, en ook met deze weersomstandigheden. In Elburg was ik er niet bij nee, maar dat betekend niet dat ik niks van de omstandigheden af weet aangezien ik een aantal lopers gesproken heb.
    Al met al probeer je nu de winnende tijd omhoog te praten, terwijl waarschijnlijk de organisatie ook niet eens zo blij is met deze winnende tijd en wel op meer gehoopt had...!
    Als kleineren van Koen niet jou opzet is geweest in je reactie, moet je hem misschien zelf toch nog is even doorlezen.

    "Geen woorden maar daden. Laat het maar zien dat je zo 'goed' bent, achteraf niet gaan roepen dat je de beste bent."

    "Halverwege een wedstrijd uitstappen wegens 'geen zin' is zwak en staat voor zeer laag doorzettingsvermogen."

    Zijn toch zeker 2 zinnen waarin duidelijk negativiteit naar voren komt en het aardig de richting van kleineren op gaat en toch niet echt fatsoenlijk is?

    BeantwoordenVerwijderen